Ruszył Małopolski System Wspierania Transformacji Cyfrowej Szkół

Opublikowano: 09.10.2025

Podczas uroczystego spotkania w Krakowie wicemarszałek Ryszard Pagacz wręczył umowy 49 partnerom Małopolskiego Systemu Wspierania Transformacji Cyfrowej Szkół (MSWTCS). Spotkanie było forum rozpoczynającym realizację projektu i okazją do dyskusji o transformacji cyfrowej szkół w regionie. 

Małopolski System Wspierania Transformacji Cyfrowej Szkół jest realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021–2027. To strategiczne działanie, którego celem jest wspieranie równego dostępu do wysokiej jakości i włączającego kształcenia. Projekt jest odpowiedzią na problemy wskazane w Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego 2030, związane z niewystarczającym kształtowaniem kompetencji uniwersalnych oraz ograniczonym wykorzystaniem nowoczesnych technologii w edukacji.

Ścieżki do realizacji MSWTCS

W czasach dynamicznej cyfryzacji szczególnie istotne jest, aby każda szkoła – niezależnie od lokalizacji, wielkości czy zasobów finansowych – mogła korzystać z nowoczesnych narzędzi cyfrowych oraz miała zapewnione odpowiednie wsparcie merytoryczne.

Pierwsza ścieżka dedykowana jest szkołom podstawowym, które wdrożą model standaryzacji. Obejmie on poprawę organizacji pracy, zarządzania zasobami oraz integrację technologii z codziennym nauczaniem. W realizacji działań wspierać je będą partnerzy merytoryczni, w tym Małopolskie Centrum Nauki Cogiteon, które udostępni swoje zasoby do rozwoju dydaktyki opartej na doświadczeniu i eksperymencie.

Druga ścieżka skierowana jest do szkół ponadpodstawowych, które otrzymają merytoryczne wsparcie w postaci szkoleń oraz wdrażania nowoczesnych metod dydaktycznych. Takich jak podejście STEAM - Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics.

W projekt jest zaangażowanych 45 organów prowadzących 82 szkoły podstawowe, we współpracy z uczelniami wyższymi jako partnerami merytorycznymi oraz Cogiteonem. Instytucje takie jak Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), Centrum Informatyczne Edukacji (CIE) i Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) pełnią funkcje doradcze, wspierając upowszechnianie dobrych praktyk i będą brać udział w ewaluacji modelu transformacji.

Wspólnie tworzymy przyszłość edukacji w Małopolsce. Ważne, by postępować z duchem czasu. Nie ma nic ważniejszego niż zdrowie i edukacja, bo to w przyszłości zaprocentuje. Przez projekty edukacyjne budujemy odporność naszego społeczeństwa na różnego rodzaju kryzysy. Mam na myśli niekoniecznie czarny scenariusz za wschodnią granicą. Musimy inwestować w zawody, które będą niezbędne w sytuacji kryzysowej, takie jak choćby mechanicy, informatycy, elektromechanicy. Potrzebujemy lokalnie bardzo dobrych fachowców

Łukasz Smółka

– powiedział marszałek Łukasz Smółka.

Potencjał małopolskich uczelni jest bardzo duży i jestem z tego dumny. Uczelnie i szkoły z naszego regionu nie mają się czego wstydzić. Proszę też o wsparcie Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon. Chętnie posłucham, jaka powinna być edukacja i dowiem się o Waszych oddolnych propozycjach - od dyrektorów, poprzez wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, aż po profesorów, mających olbrzymi potencjał intelektualny

Łukasz Smółka

 dodał marszałek Łukasz Smółka.

Transformacja nie jest łatwa. Wiedza musi być uporządkowana, by ją zapamiętać i wprowadzić w życie. Czy mamy inne wyjście jako społeczeństwo? Raczej nie. Gdybyśmy się z tego wyłamali, zeszlibyśmy na niższy poziom. Tego nie chcemy. Adresujemy ten projekt do przeciętnego ucznia i studenta, bo to oni są najczęściej użytkownikami najnowszych zdobyczy techniki i cyfryzacji. Edukacja musi być na takim poziomie, by każdy dał sobie radę. Nie da się od tego uciec. Uczniowie i studenci z regionu tarnowskiego zdobywają najwyższe laury i udowadniają, że są na tyle zdolni, by w tym uczestniczyć. Dołożymy wszelkich starań, by cała Małopolska została objęta tymi możliwościami. Dziś jest doniosły moment, bo wszyscy uczestniczymy w tym zadaniu. Mamy szeroki przekrój słuchaczy. Życzę wszystkim powodzenia

Ryszard Pagacz

– zaznaczył wicemarszałek Ryszard Pagacz.

Projekt podzielono na cztery główne etapy

  • W pierwszym etapie (styczeń – sierpień 2025), opracowano model standaryzacji. Wykonano w tym celu analizę potrzeb edukacyjnych i organizacyjnych w czterech kluczowych obszarach: przechowywania i wymiany zasobów, zarządzania procesem doskonalenia, nauczania i uczenia się oraz sieciowania zasobów technologicznych i ludzkich oraz roli technologii w interakcjach między: szkołą, rodziną środowiskiem lokalnym. Dzięki analizie powstał wystandaryzowany model funkcjonowania szkół w środowisku cyfrowym oraz repozytorium narzędzi, udostępnione na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Równolegle przygotowano kompleksowe programy szkoleń dla dyrektorów, nauczycieli, uczniów, rodziców oraz pracowników JST. W ramach tego etapu przewidziano także rozbudowę Małopolskich Inkubatorów STEAM – istniejących pracowni w ośrodkach MCDN.
     
  • Drugi etap projektu, zaplanowany na wrzesień 2025 – czerwiec 2027, obejmie praktyczne wdrożenie modelu standaryzacji w szkołach podstawowych oraz jego wybranych elementów w szkołach ponadpodstawowych. W ramach tego etapu prowadzone będą szkolenia, zakupy sprzętu i oprogramowania, a także doradztwo dla jednostek samorządu terytorialnego (JST). Szkoły, które z powodzeniem wdrożą model, otrzymają certyfikaty zgodności z nowoczesnymi standardami edukacyjnymi. Dla szkół ponadpodstawowych przewidziane są również warsztaty z zakresu cyberbezpieczeństwa, ochrony danych oraz edukacji STEAM.
     
  • W trzecim etapie, od maja do sierpnia 2027 roku, nastąpi ocena skuteczności modelu, szkoleń i narzędzi po pierwszej edycji wdrożenia. Na podstawie rekomendacji opracowanych przez ekspertów, model zostanie zmodyfikowany i dostosowany do realnych potrzeb szkół.
     
  • Czwarty, ostatni etap wrzesień 2027 – sierpień 2029 zakłada wdrożenie zmodyfikowanego modelu i jego szerokie upowszechnienie w regionie.

Liczby MSWTCS

Wsparciem objętych zostanie 11 181 uczniów szkół ogólnokształcących oraz 975 uczniów szkół zawodowych. Projekt przewiduje udział 3 460 przedstawicieli kadry szkół i placówek oświatowych, 3 392 rodziców uczniów objętych wsparciem oraz łącznie 220 szkół i placówek edukacyjnych.

Liderem projektu Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli

Obok wspomnianych 45 organów prowadzących 82 szkoły podstawowe – liderowi projektu – pomogą Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej, Politechnika Krakowska im. Tadeusz Kościuszki i Małopolskie Centrum Nauki Cogiteon.

Budżet projektu przewiduje następujące wydatki: 2025 rok - 7 573 298,84 zł, 2026 rok – 9 403 938,12 zł, 2027 rok – 9 959 610,99 zł, 2028 rok – 7 322 768,10 zł, 2029 rok – 3 603 166,58 zł.

Łączna wartości projektu to ponad 37 mln zł.

Średnia wysokość umowy dla każdego organu prowadzącego wynosi 200 tys. zł.

W projekt zaangażowane są gminy: Biecz, Borzęcin, Bukowno, Ciężkowice, Czarny Dunajec, Czchów, Czernichów, Dobczyce, Gnojnik, Gorlice, Gromnik, Iwanowice, Jerzmanowice-Przeginia, Kalwaria Zebrzydowska, Korzenna, Limanowa, Liszki, Łukowica, Michałowice, Mszana Dolna, Niepołomice, Nowy Wiśnicz, Olesno, Pleśna, Polanka Wielka, Raba Wyżna, Racławice, Radgoszcz, Ryglice, Rzepiennik Strzyżewski, Skrzyszów, Sułoszowa, Trzyciąż, Uście Gorlickie, Wadowice, Wieliczka, Wierzchosławice, Wietrzychowice, Wojnicz, Zakliczyn, Zawoja, Miasta Grybów, Jordanów i Tarnów, Stowarzyszenie Integracji, Rozwoju i Promocji Wsi Czasław oraz powiaty bocheński, brzeski, dąbrowski, gorlicki, krakowski, limanowski, miechowski, myślenicki, nowosądecki, nowotarski, olkuski, oświęcimski, suski, tarnowski, wadowicki i wielicki.

Małopolski system wspierania transformacji cyfrowej szkół to dofinansowana z Funduszy Europejskich operacja o znaczeniu strategicznym dla regionu.