Małopolska stawia na innowacyjne rozwiązania społeczne

Opublikowano: 19.02.2024

Platforma internetowa dla seniorów do nauki obsługi bankomatu czy paczkomatu, przenośne modularne łazienki, internetowy kurs e-learningowy w języku migowym do nauki programowania – to tylko kilka z sześćdziesięciu innowacyjnych pomysłów, które w ramach projektu „Inkubator Włączenia Społecznego” mogą pomóc osobom wykluczonym społecznie.

„Inkubator Włączenia Społecznego”, to trzyletni projekt, trwający od 2021 do 2023 roku, prowadzony przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego oraz Uniwersytetem Jagiellońskim w Krakowie. Celem projektu było wsparcie najciekawszych zgłoszonych pomysłów oraz umożliwienie ich sprawdzenia w praktyce.

Wszystkie zgłoszone do projektu innowacyjne rozwiązania są dedykowane osobom z niepełnosprawnościami w kryzysie bezdomności oraz wychowankom placówek opiekuńczo-wychowawczym, uchodźcom i seniorom.

Małopolska to region wrażliwy społecznie. Co więcej, to region odważny, w którym śmiało podejmujemy wyzwania i decyzje. Dlatego tak cieszy mnie, że po raz kolejny nasze województwo stało się przestrzenią inkubacji nowatorskich rozwiązań, które mają szansę zmieniać rzeczywistość osób wykluczonych

marszałek Witold Kozłowski

– mówi marszałek Witold Kozłowski.

Spośród wspomnianych 60 projektów, po wnikliwej analizie potencjału biznesowego udało się wyłonić 9, które będą zastosowane na powszechną skalę.

Już od 7 lat Małopolska tworzy przestrzeń, w której świadomi i wrażliwi społecznie ludzie mają szansę sprawdzać w praktyce swoje pomysły na rozwiązywanie problemów społecznych. Zakończona działalność Inkubatora prowadzonego przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie jest kolejnym dowodem na to, że można i trzeba inwestować w rozwój usług społecznych

Łukasz Smółka wicemarszałek Małopolski

– dodaje wicemarszałek Łukasz Smółka.

 

Poniżej lista 9 wyłonionych do upowszechnienia projektów:

  1. Patyk i Kropka - autorki: Maria Tkaczyk i Maria Mazińska.
    Projekt, to opowiadania, napisane tekstem łatwym do czytania i rozumienia (ETR – Easy to Read), umożliwiające młodzieży z niepełnosprawnością obcowanie z książką w wolnym czasie. Główni bohaterowie opowiadań to Patryk i Kropka mierzący się z problemami codzienności nastoletniego życia.
     
  2. koMIX życiowy - autor: Stowarzyszenie Mam Dom.
    Gra planszowa, dzięki której nastolatkowie wychowujący się w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oswajają trudne emocje pojawiające się w ich codziennym życiu. Z grą złość, smutek czy zazdrość przestają „straszyć”.
     
  3. Rodzina adopcyjna dorasta - autorki: Agnieszka Sokołowska, Anna Leśniowska Jaros.
    On-linowy podręcznik zawierający zestawy ćwiczeń i pigułki wiedzy, które pomagają rodzicom adopcyjnym zrozumieć, akceptować i mądrze radzić sobie z emocjami nastoletnich dzieci. 
     
  4. Przygotowanie przenośnych, modularnych łazienek dla ubogich - autor: Spółka OK NON PROFIT.
    Przenośne, modularne łazienki do samodzielnej instalacji. Łatwe w montażu również w mieszkaniach bez dostępu do wymaganej infrastruktury sanitarnej.
     
  5. edki - terapeutyczne kredki dla dzieci ze spastycznością kończyny górnej - autorka: Aleksandra Satława.
    Kredki do samodzielnego wytworzenia, które dzięki swojemu unikatowemu kształtowi pozwalają najmłodszym artystom z niepełnosprawnością tworzyć, bawić się i uczyć.
     
  6. Merkury - symulator kiosków samoobsługowych - autor: Stowarzyszenie Edukacji Pozaformalnej "Meritum".
    Platforma internetowa oswajająca seniorów z obsługą urządzeń samoobsługowych takich jak bankomat, paczkomat, kasa samoobsługowa, parkomat. Symulator 4 urządzeń wraz z filmami instruktażowymi wspiera seniorów w samodzielnej obsłudze urządzeń przestrzeni publicznej, wzmacniając kompetencje cyfrowe.
     
  7. Hear–IT - autor: Stowarzyszenie Edukacji Pozaformalnej "Meritum".
    Internetowy kurs e-learningowy w PJM dla osób g/Głuchych, pragnących rozpocząć przygodę z programowaniem. Platforma zawiera komplet materiałów edukacyjnych napisanych prostym językiem. Wprowadza w obszar programowania, dając możliwość rozwoju w tej dziedzinie.
     
  8. Głuchy czytelnik w bibliotece - autorki: Dominika Wiśniewska, Anna Antos.
    Przewodnik po bibliotece napisany w polskim języku migowym (PJM). Dzięki niemu osoby ze społeczności osób Głuchych dowiedzą się, że biblioteka to miejsce otwarte i atrakcyjne również dla nich i ich dzieci.
     
  9. BaWita - tablica manipulacyjna jako dorosła zabawka terapeutyczna dla seniorów - autorzy: Maria Lorenc, Maciej Parol.
    Kreatywne narzędzie, pomagające seniorom z chorobami dementywnymi mierzyć się z codziennością, ćwiczyć podstawowe funkcje pamięciowe i organizować swój dzień.

Wypracowane w „Inkubatorze Włączenia Społecznego” innowacje nie pozostają jedynie zbiorem materiałów. To przetestowane, zweryfikowane i gotowe do wykorzystania usługi, narzędzia i produkty, które mogą znaleźć zastosowanie w codziennej pracy z osobami wykluczonymi społecznie.

Aby bezpłatnie otrzymać niezbędne do wdrożenia materiały należy skontaktować się z Działem Innowacji Społecznych ROPS Kraków pod adresem mailowym: iws@rops.krakow.pl lub +48 12 422 06 36 wew. 34.

Więcej informacji na: www.rops.krakow.pl

Projekt „Inkubator Włączenia Społecznego” był wdrażany w ramach IV Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (Działanie 4.1: Innowacje społeczne), na zlecenie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, finansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt był realizowany od 1 października 2020 r. do 31 grudnia 2023 r. w całej Polsce. Wartość projektu wynosi 6 176 022,00 zł (w tym dofinansowanie ze środków europejskich w kwocie 5 823 371,14 zł  oraz ze środków dotacji celowej budżetu państwa w kwocie 352 650,86 zł).