Tak Małopolska odpowiada na specjalne potrzeby edukacyjne uczniów!

Opublikowano: 28.08.2024

Zarząd Województwa Małopolskiego podjął uchwałę dotyczącą wyboru projektów związanych ze wsparciem edukacji włączającej. Pierwszy raz na taką skalę Fundusze Europejskie finansują działania wspomagające rozwój edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Skorzystają nie tylko sami uczniowie, ale także kadra szkół oraz rodzice i opiekunowie dzieci. Na ten cel przeznaczono ponad 80 mln zł!

Wsparcie adresowane jest do szkół ogólnodostępnych prowadzących kształcenie ogólne. Obejmie ono uczniów ze specjalnymi potrzebami i skoncentruje się na uczniach z niepełnosprawnościami i niedostosowanych społecznie. Jednak w każdym projekcie uwzględniona musiała zostać także pomoc o charakterze integracyjnym.

Celem każdego projektu z obszaru edukacji jest stworzenie przestrzeni wolnej od dyskryminacji, przyjaznej, wspierającej i otwartej na osoby w różnej sytuacji.

    Dofinansowanie w ramach konkursu uzyskały działania będące odpowiedzią zarówno na potrzeby uczniów mających specjalne potrzeby edukacyjne, jak i na potrzeby kadry szkół. Nauczyciele będą rozwijać umiejętności i kompetencje, by lepiej rozpoznawać indywidualne potrzeby uczniów i efektywniej pracować z uczniem wymagającym specjalnego wsparcia. Szkoły będą mogły również korzystać z doradztwa w tym zakresie

 - mówi wicemarszałek Witold Kozłowski, odpowiedzialny w Zarządzie Województwa Małopolskiego za sektor edukacji.

Podejmowanie działań we współpracy ze szkołami specjalnymi, czy zatrudnienie dodatkowego personelu, np. asystenta uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – to kolejne możliwości, które da realizacja projektu. Ponadto uczniowie będą mogli skorzystać z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęć rewalidacyjnych czy z zajęć z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji.

Odpowiedzią na indywidualne potrzeby uczniów będzie także dodatkowe wsparcie dla dzieci cudzoziemców oraz dzieci obywateli polskich powracających z zagranicy. Fundusze Europejskie pozwolą też na realizację projektów dotyczących podjęcia działań usprawniających proces zarządzania szkołą i organizacją pracy szkoły w zakresie wsparcia grup, które najbardziej tego potrzebują.

Dzieci i nauczyciele to najważniejsi odbiorcy wsparcia, ale są też przecież rodzice i opiekunowie uczniów. Dobra współpraca kadry z tą grupą odbiorców zwielokrotnia efekty działań podejmowanych w szkole, a kontynuowanych już po powrocie z zajęć w domu rodzinnym. Dotacje pokryją zatem także m.in. indywidualne wsparcie specjalistyczne dla rodziców prowadzone przez specjalistów, psychologów czy terapeutów.

Niezwykle istotna jest również konieczność zapewnienia dostępności architektonicznej szkół, która także została zaplanowana w części działań projektowych. Projektodawca, planując zakres wsparcia, mógł również korzystać z doświadczeń związanych z edukacją włączającą innych krajów europejskich.

Dodatkowe informacje

Wyniki naboru wraz z listą projektów wybranych do dofinansowania znajdują się tutaj się TUTAJ