- Strona główna
- Nabory
- Działanie 5.5 Infrastruktura edukacji - ZIT (typ A, B, C, D)
Działanie 5.5 Infrastruktura edukacji - ZIT (typ A, B, C, D)
Zarząd Województwa Małopolskiego, jako Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027, za pośrednictwem Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości jako Instytucji Pośredniczącej ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Priorytetu 5, Działania 5.5 Infrastruktura edukacji - ZIT, typ A. Wsparcie infrastruktury ośrodków wychowania przedszkolnego, z uwzględnieniem zwiększenia ich dostępności dla osób ze specjalnym i potrzebami edukacyjnymi, typ B. Wsparcie infrastruktury szkół ponadpodstawowych prowadzących kształcenie zawodowe w szczególności w branżach kluczowych z punktu widzenia zapotrzebowania regionalnego rynku pracy z uwzględnieniem zwiększenia ich dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, typ C. Wsparcie infrastruktury typu fablab, typ D. Zwiększenie dostępności szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących kształcenie ogólne
Spis treści
Szczegóły naboru
Dla kogo
- administracja publiczna
- instytucje nauki i edukacji
- instytucje ochrony zdrowia
- instytucje wspierające biznes
- jednostki samorządu terytorialnego
- jednostki samorządu terytorialnego ich związki i stowarzyszenia
- organizacje społeczne i związki wyznaniowe
- partnerzy społeczni
- przedsiębiorstwa
- służby publiczne
- Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT)
O dofinansowanie projektu w naborze mogą ubiegać się wyłącznie projekty znajdujące się na liście projektów ujętych w strategii ZIT lub liście projektów wynikającej z porozumienia terytorialnego. Warunkiem ubiegania się o środki FEM 2021-2027 na projekty ujęte na ww. liście projektów jest pozytywne zaopiniowanie strategii ZIT przez IZ. Wnioskodawcą może być wyłącznie podmiot jednoznacznie określony przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu w zatwierdzonej strategii ZIT (wskazanym w strategii ZIT) i obowiązującej na moment składania wniosku strategii ZIT.
Sposób wyboru projektów
- niekonkurencyjny
Na co
- Nauka i edukacja
W naborze można realizować następujące typ projektów:
A. wsparcie infrastruktury ośrodków wychowania przedszkolnego (OWP), z uwzględnieniem zwiększenia ich dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
B. wsparcie infrastruktury szkół ponadpodstawowych prowadzących kształcenie zawodowe w szczególności w branżach kluczowych z punktu widzenia zapotrzebowania regionalnego rynku pracy z uwzględnieniem zwiększenia ich dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
C. wsparcie infrastruktury typu fablab
D. zwiększenie dostępności szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących kształcenie ogólne.
Możliwe jest łączenie więcej niż jednego typu w ramach projektu.
Celem każdego projektu z obszaru edukacji powinno być stworzenie przestrzeni wolnej od dyskryminacji, przyjaznej, wspierającej i otwartej na osoby w różnej sytuacji.
W ramach projektów realizowanych w typie A:
- realizowane będą inwestycje w infrastrukturę i niezbędne wyposażenie przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego, w tym oddziałów przedszkolnych prowadzonych w szkołach;
- działania w zakresie wsparcia infrastruktury oraz zakup sprzętu/wyposażenia w ww. zakresie mają skutkować równocześnie:
- stworzeniem nowych miejsc przedszkolnych (w tym dostosowanych do potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi), zarówno w istniejących, jak i w nowopowstałych ośrodkach wychowania przedszkolnego, w szczególności na obszarach, gdzie występują rzeczywiste deficyty i potrzeby, np. na terenach wiejskich,
- dostosowaniem istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami,
- podniesieniem jakości edukacji przedszkolnej poprzez rozwój infrastruktury wraz z wyposażeniem lub zakupem sprzętu umożliwiającego w szczególności realizację działań współfinansowanych z EFS+ w zakresie określonym w działaniu 6.9 typ projektu A. podnoszenie jakości edukacji przedszkolnej w ramach FEM 2021-2027;
- OWP prowadzące do segregacji lub utrzymania segregacji jakiejkolwiek grupy defaworyzowanej i/lub zagrożonej wykluczeniem społecznym nie będą wspierane w ramach niniejszego typu projektu;
- możliwe będzie w szczególności uzyskanie wsparcia w następującym zakresie:
- budowa nowych obiektów - wyłącznie w uzasadnionym przypadku, np. gdy na terenie planowanej inwestycji nie ma budynków, które można poddać remontowi/ przebudowie, a ich budowa jest niezbędna do realizacji projektu oraz wynika ze szczegółowej diagnozy potrzeb regionalnych w tym zakresie;
- rozbudowa i/lub przebudowa istniejących obiektów; dopuszcza się prace remontowe w sytuacji, gdy tego typu prace stanowią niezbędny element projektu dla pełnej funkcjonalności inwestycji podstawowej, polegającej na rozbudowie i/lub przebudowie danego obiektu i nie stanowią elementu dominującego kosztowo;
- prace remontowe, niezwiązane z rozbudową lub przebudową istniejących obiektów - jedynie w sytuacji, gdy są niezbędne dla uzyskania dostosowania obiektu dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia powiązanego ze zwiększeniem jakości edukacji przedszkolnej lub zwiększeniem dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami,
- zagospodarowanie bezpośredniego otoczenia funkcjonalnie powiązanego z realizowanym projektem,
- realizacja działań promocyjnych, informacyjnych oraz działań innych niż inwestycyjne, niezbędnych do realizacji działań inwestycyjnych i z nimi bezpośrednio powiązanych, w szczególności organizacja zajęć z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji (finansowanie krzyżowe) w ramach limitu 5%.
W ramach projektów realizowanych w typie C:
- realizowane będzie wsparcie infrastruktury specjalistycznej i wyposażenia innowacyjnych pracowni/ laboratoriów typu fablab. Będą to kreatywne przestrzenie, dostępne dla osób indywidualnych, szkół i placówek oświatowych, jak i przedstawicieli instytucji rozwojowych i edukacyjnych z regionu;
- możliwe będzie jedynie nadawanie nowych funkcji istniejącym już obiektom poprzez rozbudowę, przebudowę, modernizację wraz z ewentualnym zakupem wyposażenia na potrzeby stworzenia innowacyjnych pracowni/ laboratoriów typu fablab (z wyłączeniem budowy nowych budynków);
- przestrzenie typu fablab powinny służyć przede wszystkim podnoszeniu kompetencji zawodowych mieszkańców regionu zgodnie z potrzebami rynku pracy poprzez m.in.:
- prototypowanie i kreowanie pomysłów,
- organizację spotkań networkingowych dla osób chcących dzielić się pasją do budowania, projektowania oraz dzielenia się z innymi wiedzą i doświadczeniem,
- organizację warsztatów, szkoleń, usług doradczych, informacyjnych dedykowanych określonym grupom odbiorców zainteresowanych konkretnym tematem twórczym,
- promowanie nowoczesnych technologii,
- promowanie kształcenia przez całe życie;
- wsparcie w szczególności powinno być skoncentrowane na organizacji przestrzeni, w której innowatorzy, studenci, uczniowie otrzymają wsparcie w zakresie podnoszenia umiejętności i zdobywania wiedzy, w szczególności w zakresie: prototypowania, modelowania (eksperymentowania), dostępu do: wiedzy, know – how, parku maszynowego/ urządzeń, a także nabywania umiejętności związanych z branżami/ kompetencjami zielonymi;
- obszarem zainteresowania w tworzonych przestrzeniach mają być technologie ograniczające wpływ działalności człowieka na środowisko naturalne;
- możliwe będzie możliwe będzie w szczególności uzyskanie wsparcia w następującym zakresie:
- rozbudowa, przebudowa, modernizacja przestrzeni typu fablab (z wyłączeniem budowy nowych budynków),
- zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia,
- realizacja działań promocyjnych, informacyjnych oraz działań innych niż inwestycyjne, niezbędnych do realizacji działań inwestycyjnych i z nimi bezpośrednio powiązanych, w szczególności działań upowszechniających rozwiązania mające pozytywny wpływ na klimat (finansowanie krzyżowe) w ramach limitu 5 %.
W ramach projektów realizowanych w typie D:
- wspierany będzie rozwój infrastruktury szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących kształcenie ogólne w zakresie zwiększenia ich dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (z wyłączeniem szkół dla dorosłych) w celu umożliwienia realizacji edukacji włączającej poprzez dostosowanie infrastruktury ww. szkół w tym zakresie oraz zakup niezbędnego w tym celu sprzętu i wyposażenia;
- celem realizowanych projektów powinna być taka organizacja nauki w szkole ogólnodostępnej, aby każda z osób uczących się miała możliwość pełnego uczestnictwa w procesie kształcenia i wychowania oraz życiu społecznym szkoły, zgodnie ze swoimi możliwościami w warunkach uwzględniających indywidualne potrzeby. Takie podejście ułatwi też rodzicom dzieci ze specjalnymi potrzebami dokonać świadomego wyboru w zakresie placówki w której będzie uczyć się ich dziecko (ogólnodostępna czy specjalna).
- typ D polega na przeorganizowaniu przestrzeni edukacyjnej, likwidacji barier architektonicznych, dostępności infrastruktury edukacyjnej zarówno w kwestii architektury jak i komunikacji. Ponadto możliwy jest zakup pomocy dydaktycznych i sprzętu specjalistycznego.
- w ramach niniejszego działania preferowane będą projekty zgodne z Modelem dostępnej szkoły (MDS)16 wypracowanym w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020;
- szkoły specjalne i inne placówki prowadzące do segregacji lub utrzymania segregacji jakiejkolwiek grupy defaworyzowanej i/lub zagrożonej wykluczeniem społecznym nie będą wspierane w ramach niniejszego typu projektu;
- możliwe będzie w szczególności uzyskanie wsparcia w następującym zakresie:
- rozbudowa, przebudowa istniejących obiektów (z wyłączeniem budowy nowych budynków) oraz prace remontowe w sytuacji, gdy tego typu prace stanowią niezbędny element projektu dla pełnej funkcjonalności inwestycji podstawowej polegającej na rozbudowie lub przebudowie danego obiektu i nie stanowią elementu dominującego kosztowo,
- prace remontowe, niezwiązane z rozbudową lub przebudową istniejących obiektów - jedynie w sytuacji, gdy są niezbędne dla uzyskania dostępności obiektu dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- zakupu niezbędnego sprzętu i wyposażenia powiązanego z rozwojem edukacji włączającej,
- zagospodarowanie bezpośredniego otoczenia funkcjonalnie powiązanego z realizowanym projektem,
- realizacja działań promocyjnych, informacyjnych oraz działań innych niż inwestycyjne, niezbędnych do realizacji działań inwestycyjnych i z nimi bezpośrednio powiązanych, w szczególności organizacja zajęć z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji (finansowanie krzyżowe) w ramach limitu 5%.
Jak się ubiegać
Jakie dokumenty przygotować
- Wniosek o dofinansowanie projektu
- Załączniki do wniosku o dofinansowanie, przygotowane zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu stanowiącą Załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów
Jak przygotować wniosek?
- Zapoznaj się z kryteriami wyboru projektów.
- Przeczytaj instrukcję wypełniania wniosku dla naboru.
- Zapoznaj się z Regulaminem wyboru projektów i Szczegółowym Opisem Priorytetów.
- Sprawdź najbliższe wydarzenia informacyjne - szybciej i łatwiej przygotujesz wniosek.
- Jeśli masz jakieś pytania skontaktuj się z organizatorem naboru lub Punktem Informacyjnym.
Jak składać wniosek
Online
Wnioski składane online przez system IGA do instytucji organizującej nabór: Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości, ul. Jasnogórska 11, 31-358 Kraków.
Obligatoryjnie wszystkie dokumenty muszą zostać opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym w formacie XAdES
Wnioski należy składać od 18.11.2024 r. do 28.02.2025 r. do godz. 15:00.
Dokumenty
Informacje dodatkowe
Finanse
Maksymalny procent dofinansowania
85 %
Pula środków na nabór
43 011 305,28 PLN
Data naboru
Start
18.11.2024
Koniec
28.02.2025
Termin rozstrzygnięcia
Czerwiec 2025 r.
Instytucja przyjmująca wnioski o dofinansowanie
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości
ul. Jasnogórska 11
31-358 Kraków
Polska
31-358 Kraków
Polska
Kontakt do organizatora naboru:
Gdzie szukać informacji?
FEMP.05.05-IP.01-070/24
15.11.2024