Działanie 5.5 Infrastruktura edukacji - ZIT (typ A, B, C, D)

Zarząd Województwa Małopolskiego, jako Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027, za pośrednictwem Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości jako Instytucji Pośredniczącej ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Priorytetu 5, Działania 5.5 Infrastruktura edukacji - ZIT, typ A. Wsparcie infrastruktury ośrodków wychowania przedszkolnego, z uwzględnieniem zwiększenia ich dostępności dla osób ze specjalnym i potrzebami edukacyjnymi, typ B. Wsparcie infrastruktury szkół ponadpodstawowych prowadzących kształcenie zawodowe w szczególności w branżach kluczowych z punktu widzenia zapotrzebowania regionalnego rynku pracy z uwzględnieniem zwiększenia ich dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, typ C. Wsparcie infrastruktury typu fablab, typ D. Zwiększenie dostępności szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących kształcenie ogólne
Spis treści

Szczegóły naboru

Dla kogo

  • administracja publiczna
  • instytucje nauki i edukacji
  • instytucje ochrony zdrowia
  • instytucje wspierające biznes
  • jednostki samorządu terytorialnego
  • jednostki samorządu terytorialnego ich związki i stowarzyszenia
  • organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • partnerzy społeczni
  • przedsiębiorstwa
  • służby publiczne
  • Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT)

O dofinansowanie projektu w naborze mogą ubiegać się wyłącznie projekty znajdujące się na liście projektów ujętych w strategii ZIT lub liście projektów wynikającej z porozumienia terytorialnego. Warunkiem ubiegania się o środki FEM 2021-2027 na projekty ujęte na ww. liście projektów jest pozytywne zaopiniowanie strategii ZIT przez IZ. Wnioskodawcą może być wyłącznie podmiot jednoznacznie określony przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu w zatwierdzonej strategii ZIT (wskazanym w strategii ZIT) i obowiązującej na moment składania wniosku strategii ZIT.
 

Sposób wyboru projektów

  • niekonkurencyjny

Na co

  • Nauka i edukacja

W naborze można realizować następujące typ projektów:
A. wsparcie infrastruktury ośrodków wychowania przedszkolnego (OWP), z uwzględnieniem zwiększenia ich dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
B. wsparcie infrastruktury szkół ponadpodstawowych prowadzących kształcenie zawodowe w szczególności w branżach kluczowych z punktu widzenia zapotrzebowania regionalnego rynku pracy z uwzględnieniem zwiększenia ich dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
C. wsparcie infrastruktury typu fablab
D. zwiększenie dostępności szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących kształcenie ogólne.

Możliwe jest łączenie więcej niż jednego typu w ramach projektu.

Celem każdego projektu z obszaru edukacji powinno być stworzenie przestrzeni wolnej od dyskryminacji, przyjaznej, wspierającej i otwartej na osoby w różnej sytuacji.

W ramach projektów realizowanych w typie A:

  • realizowane będą inwestycje w infrastrukturę i niezbędne wyposażenie przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego, w tym oddziałów przedszkolnych prowadzonych w szkołach;
  • działania w zakresie wsparcia infrastruktury oraz zakup sprzętu/wyposażenia w ww. zakresie mają skutkować równocześnie:
    • stworzeniem nowych miejsc przedszkolnych (w tym dostosowanych do potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi), zarówno w istniejących, jak i w nowopowstałych ośrodkach wychowania przedszkolnego, w szczególności na obszarach, gdzie występują rzeczywiste deficyty i potrzeby, np. na terenach wiejskich,
    • dostosowaniem istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, 
    • podniesieniem jakości edukacji przedszkolnej poprzez rozwój infrastruktury wraz z wyposażeniem lub zakupem sprzętu umożliwiającego w szczególności realizację działań współfinansowanych z EFS+ w zakresie określonym w działaniu 6.9 typ projektu A. podnoszenie jakości edukacji przedszkolnej w ramach FEM 2021-2027;
  • OWP prowadzące do segregacji lub utrzymania segregacji jakiejkolwiek grupy defaworyzowanej i/lub zagrożonej wykluczeniem społecznym nie będą wspierane w ramach niniejszego typu projektu;
  • możliwe będzie w szczególności uzyskanie wsparcia w następującym zakresie:
    • budowa nowych obiektów - wyłącznie w uzasadnionym przypadku, np. gdy na terenie planowanej inwestycji nie ma budynków, które można poddać remontowi/ przebudowie, a ich budowa jest niezbędna do realizacji projektu oraz wynika ze szczegółowej diagnozy potrzeb regionalnych w tym zakresie;
    • rozbudowa i/lub przebudowa istniejących obiektów; dopuszcza się prace remontowe w sytuacji, gdy tego typu prace stanowią niezbędny element projektu dla pełnej funkcjonalności inwestycji podstawowej, polegającej na rozbudowie i/lub przebudowie danego obiektu i nie stanowią elementu dominującego kosztowo;
    • prace remontowe, niezwiązane z rozbudową lub przebudową istniejących obiektów - jedynie w sytuacji, gdy są niezbędne dla uzyskania dostosowania obiektu dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
    • zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia powiązanego ze zwiększeniem jakości edukacji przedszkolnej lub zwiększeniem dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami,
    • zagospodarowanie bezpośredniego otoczenia funkcjonalnie powiązanego z realizowanym projektem,
    • realizacja działań promocyjnych, informacyjnych oraz działań innych niż inwestycyjne, niezbędnych do realizacji działań inwestycyjnych i z nimi bezpośrednio powiązanych, w szczególności organizacja zajęć z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji (finansowanie krzyżowe) w ramach limitu 5%.

W ramach projektów realizowanych w typie C:

  • realizowane będzie wsparcie infrastruktury specjalistycznej i wyposażenia innowacyjnych pracowni/ laboratoriów typu fablab. Będą to kreatywne przestrzenie, dostępne dla osób indywidualnych, szkół i placówek oświatowych, jak i przedstawicieli instytucji rozwojowych i edukacyjnych z regionu;
  • możliwe będzie jedynie nadawanie nowych funkcji istniejącym już obiektom poprzez rozbudowę, przebudowę, modernizację wraz z ewentualnym zakupem wyposażenia na potrzeby stworzenia innowacyjnych pracowni/ laboratoriów typu fablab (z wyłączeniem budowy nowych budynków);
  • przestrzenie typu fablab powinny służyć przede wszystkim podnoszeniu kompetencji zawodowych mieszkańców regionu zgodnie z potrzebami rynku pracy poprzez m.in.:
    • prototypowanie i kreowanie pomysłów,
    • organizację spotkań networkingowych dla osób chcących dzielić się pasją do budowania, projektowania oraz dzielenia się z innymi wiedzą i doświadczeniem,
    • organizację warsztatów, szkoleń, usług doradczych, informacyjnych dedykowanych określonym grupom odbiorców zainteresowanych konkretnym tematem twórczym,
    • promowanie nowoczesnych technologii,
    • promowanie kształcenia przez całe życie;
  • wsparcie w szczególności powinno być skoncentrowane na organizacji przestrzeni, w której innowatorzy, studenci, uczniowie otrzymają wsparcie w zakresie podnoszenia umiejętności i zdobywania wiedzy, w szczególności w zakresie: prototypowania, modelowania (eksperymentowania), dostępu do: wiedzy, know – how, parku maszynowego/ urządzeń, a także nabywania umiejętności związanych z branżami/ kompetencjami zielonymi;
  • obszarem zainteresowania w tworzonych przestrzeniach mają być technologie ograniczające wpływ działalności człowieka na środowisko naturalne;
  • możliwe będzie możliwe będzie w szczególności uzyskanie wsparcia w następującym zakresie:
    • rozbudowa, przebudowa, modernizacja przestrzeni typu fablab (z wyłączeniem budowy nowych budynków),
    • zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia,
    • realizacja działań promocyjnych, informacyjnych oraz działań innych niż inwestycyjne, niezbędnych do realizacji działań inwestycyjnych i z nimi bezpośrednio powiązanych, w szczególności działań upowszechniających rozwiązania mające pozytywny wpływ na klimat (finansowanie krzyżowe) w ramach limitu 5 %.

W ramach projektów realizowanych w typie D:

  • wspierany będzie rozwój infrastruktury szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących kształcenie ogólne w zakresie zwiększenia ich dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (z wyłączeniem szkół dla dorosłych) w celu umożliwienia realizacji edukacji włączającej poprzez dostosowanie infrastruktury ww. szkół w tym zakresie oraz zakup niezbędnego w tym celu sprzętu i wyposażenia;
  • celem realizowanych projektów powinna być taka organizacja nauki w szkole ogólnodostępnej, aby każda z osób uczących się miała możliwość pełnego uczestnictwa w procesie kształcenia i wychowania oraz życiu społecznym szkoły, zgodnie ze swoimi możliwościami w warunkach uwzględniających indywidualne potrzeby. Takie podejście ułatwi też rodzicom dzieci ze specjalnymi potrzebami dokonać świadomego wyboru w zakresie placówki w której będzie uczyć się ich dziecko (ogólnodostępna czy specjalna).
  • typ D polega na przeorganizowaniu przestrzeni edukacyjnej, likwidacji barier architektonicznych, dostępności infrastruktury edukacyjnej zarówno w kwestii architektury jak i komunikacji. Ponadto możliwy jest zakup pomocy dydaktycznych i sprzętu specjalistycznego.
  • w ramach niniejszego działania preferowane będą projekty zgodne z Modelem dostępnej szkoły (MDS)16 wypracowanym w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020;
  • szkoły specjalne i inne placówki prowadzące do segregacji lub utrzymania segregacji jakiejkolwiek grupy defaworyzowanej i/lub zagrożonej wykluczeniem społecznym nie będą wspierane w ramach niniejszego typu projektu;
  • możliwe będzie w szczególności uzyskanie wsparcia w następującym zakresie:
    • rozbudowa, przebudowa istniejących obiektów (z wyłączeniem budowy nowych budynków) oraz prace remontowe w sytuacji, gdy tego typu prace stanowią niezbędny element projektu dla pełnej funkcjonalności inwestycji podstawowej polegającej na rozbudowie lub przebudowie danego obiektu i nie stanowią elementu dominującego kosztowo,
    • prace remontowe, niezwiązane z rozbudową lub przebudową istniejących obiektów - jedynie w sytuacji, gdy są niezbędne dla uzyskania dostępności obiektu dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
    • zakupu niezbędnego sprzętu i wyposażenia powiązanego z rozwojem edukacji włączającej,
    • zagospodarowanie bezpośredniego otoczenia funkcjonalnie powiązanego z realizowanym projektem,
    • realizacja działań promocyjnych, informacyjnych oraz działań innych niż inwestycyjne, niezbędnych do realizacji działań inwestycyjnych i z nimi bezpośrednio powiązanych, w szczególności organizacja zajęć z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji (finansowanie krzyżowe) w ramach limitu 5%. 

Jak się ubiegać

Jakie dokumenty przygotować

  1. Wniosek o dofinansowanie projektu
  2. Załączniki do wniosku o dofinansowanie, przygotowane zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu stanowiącą Załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów 

Jak przygotować wniosek?

  1. Zapoznaj się z kryteriami wyboru projektów.
  2. Przeczytaj instrukcję wypełniania wniosku dla naboru.
  3. Zapoznaj się z Regulaminem wyboru projektów i Szczegółowym Opisem Priorytetów.
  4. Sprawdź najbliższe wydarzenia informacyjne - szybciej i łatwiej przygotujesz wniosek.
  5. Jeśli masz jakieś pytania skontaktuj się z organizatorem naboru lub Punktem Informacyjnym.

Jak składać wniosek

Online

Wnioski składane online przez system IGA do instytucji organizującej nabór: Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości, ul. Jasnogórska 11, 31-358 Kraków.

Obligatoryjnie wszystkie dokumenty muszą zostać opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym w formacie XAdES

Wnioski należy składać od 18.11.2024 r. do 28.02.2025 r. do godz. 15:00.

Dokumenty

pdf

1.29 MB

Obowiązujący od
15.11.2024

pdf

742.84 KB

Obowiązujący od
15.11.2024

pdf

515.01 KB

Obowiązujący od
15.11.2024

zip

496.45 KB

Obowiązujący od
15.11.2024

pdf

510.03 KB

Obowiązujący od
15.11.2024

pdf

454.62 KB

Obowiązujący od
15.11.2024

pdf

551.57 KB

Obowiązujący od
15.11.2024

pdf

821.84 KB

Obowiązujący od
15.11.2024

zip

1.84 MB

Obowiązujący od
15.11.2024

pdf

739.05 KB

Obowiązujący od
15.11.2024

Informacje dodatkowe

Finanse

Maksymalny procent dofinansowania

85 %

Pula środków na nabór

43 011 305,28 PLN

Data naboru

Start

18.11.2024

Koniec

28.02.2025

Termin rozstrzygnięcia

Czerwiec 2025 r.
Powiadom o wynikach
Instytucja przyjmująca wnioski o dofinansowanie
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości
ul. Jasnogórska 11
31-358 Kraków
Polska
Kontakt do organizatora naboru:
Punkt Kontaktowy
info@mcp.malopolska.pl
Gdzie szukać informacji?
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Krakowie
ul. Wielicka 72B
30-552 Kraków
Polska
Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Chrzanowie
ul. Grunwaldzka 5
32-500 Chrzanów
Polska
Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Tarnowie
Al. Solidarności 5-9
33-100 Tarnów
Polska
Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Nowym Targu
Al. Tysiąclecia 44
34-400 Nowy Targ
Polska
Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Nowym Sączu
Rynek 13
33-300 Nowy Sącz
Polska
FEMP.05.05-IP.01-070/24