- Strona główna
- Aktualności
- Większe wsparcie dla niskoemisyjnego transportu miejskiego
Cztery projekty z zakresu niskoemisyjnego transportu miejskiego, realizowane w Zakopanem, Limanowej oraz gminie Drwinia otrzymają zwiększone dofinansowanie ze środków europejskich. Dodatkowe środki, w łącznej wysokości ponad 14 mln zł, pochodzą z oszczędności, jakie powstały w programie w wyniku różnic kursowych oraz przesunięć dokonanych pomiędzy działaniami RPO. Aneksy do umów zwiększające dofinansowanie zostały podpisane we wtorek 27 lutego.
Zwiększone dofinansowanie otrzymają cztery projekty z zakresu niskoemisyjnego transportu miejskiego: „Budowa zintegrowanej sieci ścieżek pieszo-rowerowych w gminie Drwinia”, „Niskoemisyjny transport miejski w Limanowej”, „Budowa zintegrowanego centrum komunikacji kolejowej i autobusowej w Zakopanem” oraz „Usprawnienie transportu między Dworcem PKP a Kuźnicami w Zakopanem wraz ze stworzeniem zintegrowanego centrum przesiadkowego przy Dolnej Stacji Kolejki Liniowej na Kasprowy Wierch”. Łączna wartość dodatkowych środków przekazanych na realizację tych projektów to 14,8 mln zł.
To dla nas ogromna radość, że możemy do tego rodzaju zadań jeszcze dołożyć środków finansowych. Chodzi tutaj o niskoemisyjny transport miejski. Tak się dzieje, ponieważ my do końca okresu finansowania 2014-2020 robimy wszystko, co w naszej mocy, by wykorzystać środki całkowicie, w 100 procentach. Pojawiają się dodatkowe środki, co wiąże się z różnicą kursową – i w związku z tym ci beneficjenci, którzy są jeszcze w trakcie realizacji projektów, mają możliwość skorzystać z tych pieniędzy. Dlatego cieszymy się, że dzisiaj trzy samorządy: Zakopane, Limanowa i gmina Drwinia skorzystają z takiej sytuacji. Dodatkowe kwoty są w różnych wysokościach, ponieważ zależy to zarówno od wartości całego projektu, jak i zaawansowania prowadzonych prac
Wiemy, że budżety gmin nie są zbyt wygórowane. Jeżeli więc jest możliwość zmniejszenia kwoty udziału własnego gmin w projektach, które i tak są realizowane, to te uwolnione środki z pewnością znajdą przeznaczenie i się przydarzą. Natomiast dla nas jest też satysfakcja, że zadania, których realizacji się podjęliście, będą ukończone - bo dzięki temu w Małopolsce będą ścieżki pieszo-rowerowe, będą inwestycje zakresu niskoemisyjnego transportu, a to wszystko służy osiągnięciu przez nas tych celów, które wpisaliśmy sobie w strategię. Więc z jednej strony gratulujemy, że państwu udaje się ten projekt realizować, a z drugiej strony cieszymy się wspólnie, że możemy go jeszcze dodatkowo finansowo wesprzeć
Rowerem przez Drwinię
Projekt gminy Drwinia dotyczący stworzenia zintegrowanej sieci ścieżek pieszo-rowerowych obejmował zaprojektowanie i budowę sieci ścieżek o łącznej długości ponad 19 km w pasie DW 964 i 965, wraz z infrastrukturą towarzyszącą typu Bike&Ride i Park&Ride. Projekt uwzględniał również działania edukacyjne z zakresu edukacji ekologicznej.
Całkowita wartość projektu wyniosła ponad 35 mln zł. Wartość dofinansowania zwiększono o kwotę ponad 6,3 mln zł. Po zwiększeniu, łączna wartość dofinansowania wyniosła ponad 23 mln zł.
Limanowa bardziej eko
Projekt dotyczący zwiększenia wykorzystania niskoemisyjnego transportu miejskiego w Limanowej przewidywał budowę dwukondygnacyjnego budynku dworca autobusowego w Limanowej wraz z placem manewrowym węzła przesiadkowego przed budynkiem dworca. Zakupiono i zamontowano 28 sztuk wiat przystankowych wraz z wyposażeniem, wybudowano oraz wyposażono 3 parkingi typu „Park&Ride/”Bike&Ride” dla 100 miejsc parkingowych, zakupiono 5 ekologicznych autobusów wraz z wyposażeniem stanowisk operatorów, wyniesionego stanowiska operatorskiego i zajezdni, systemu biletu elektronicznego oraz infrastrukturą IT. Projekt uzupełniono zakupem systemu monitoringu wizyjnego oraz zakupem systemu Informacji Pasażerskiej służącym prezentacji informacji o odjazdach pojazdów różnych przewoźników z przystanków autobusowych w trybie dynamicznym (dla pojazdów wyposażonych w komputery pokładowe) lub rozkładowym (dla pozostałych).
Całkowita wartość projektu wyniosła ponad 18 mln zł. Dofinansowanie zwiększono o kwotę ponad 2,4 mln zł. Po zwiększeniu, łączna wartość dofinansowania wyniosła ponad 12 mln zł.
Zakopane z nowoczesnym centrum komunikacji i sprawniejszym transportem
Projekt Gminy i Miasta Zakopane pn. „Budowa zintegrowanego centrum komunikacji kolejowej i autobusowej w Zakopanem” przewidywał modernizację placu przy Dworcu PKP w Zakopanem w celu rozbudowy węzła przesiadkowego, który integrować będzie komunikację kolejową i autobusową, a także przebudowę dróg dojazdowych i wdrożenie inteligentnego systemu transportowego.
Zakres inwestycji obejmował opracowanie dokumentacji projektowej oraz prace budowlane dotyczące uporządkowania przestrzeni placu, poszerzenia liczby stanowisk odjazdu/przyjazdu komunikacji lokalnej (busów i autobusów), wykonania wiat zadaszonych i innych usprawnień. Wprowadzone zostało miejsce postoju autobusów i busów oczekujących na odjazd. Wdrożony system ITS zoptymalizował kompleksowe zarządzanie ruchem w zakresie kontroli dostępu przewoźników do węzła przesiadkowego, a także nowoczesnej informacji pasażerskiej oraz monitorowania i usprawniania ruchu na terenie miasta.
W celu efektywniejszej organizacji transportu i usprawnienia dostępu do centrum komunikacyjnego zostało przebudowane rondo im. Armii Krajowej (pow. 2700 m2) w zakresie przebudowy korpusu drogi wraz z podbudową i nawierzchnią, reorganizacją przejść dla pieszych oraz wyznaczeniem ścieżki rowerowej. Przebudowana została ul. Szymony będąca alternatywą dostępową dla autobusów dalekobieżnych, regionalnych i lokalnych, umożliwiającą ominięcie zakorkowanych odcinków.
Całkowita wartość projektu wyniosła blisko 38 mln zł. Dofinansowanie zwiększono o kwotę ponad 5,7 mln zł. Po zwiększeniu wartość dofinansowania wyniosła ponad 17 mln zł.
Z kolei projekt pn. „Usprawnienie transportu między Dworcem PKP a Kuźnicami w Zakopanem wraz ze stworzeniem zintegrowanego centrum przesiadkowego przy Dolnej Stacji Kolejki Liniowej na Kasprowy Wierch” przewiduje budowę dwupoziomowego węzła przesiadkowego w Kuźnicach zarządzanego przy użyciu systemu ITS oraz utworzenie połączenia rowerowego na trasie dworzec kolejowy – Kuźnice.
Zakres rzeczowy projektu obejmuje m.in. przebudowę placu w Kuźnicach z uporządkowaniem przestrzeni, utworzeniem pętli komunikacyjnej i parkingu dla rowerów Bike&Ride z miejscami dla 59 rowerów, budowę ciągu pieszo-rowerowego na ul. Przewodników Tatrzańskich wraz z przebudową jezdni, budowę drogi rowerowej przy ul. Droga na Bystre od ronda Jana Pawła II do Bulwarów Słowackiego, a także zainstalowanie i uruchomienie inteligentnego systemu transportowego, który usprawni kontrolę dostępu do węzła przesiadkowego w Kuźnicach i zarządzanie ruchem lokalnym na tym terenie oraz poprawi poziom bezpieczeństwa użytkowników zmodernizowanej przestrzeni.
Całkowita wartość projektu wyniosła ponad 30 mln zł. Dofinansowanie zwiększono o kwotę blisko 140 tys. zł. Po zwiększeniu łączna wartość dofinansowania projektu wynosi ponad 9,8 mln zł.