Działanie 4.7 Drogi powiatowe - ZIT, typ projektu A, B, C

Zarząd Województwa Małopolskiego, jako Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021–2027, ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Priorytetu 4 Fundusze europejskie dla transportu regionalnego, Działania 4.7 Drogi powiatowe - ZIT, typ projektu A Ścieżki rowerowe, typ projektu B Bezpieczeństwo na drogach, w tym budowa obiektów przeznaczonych do nauki dzieci i młodzieży przepisów ruchu drogowego, typ projektu C Drogi powiatowe, (tryb niekonkurencyjny)
Spis treści

Szczegóły naboru

O dofinansowanie projektu mogą ubiegać się podmioty, które należą do niżej wymienionych typów Wnioskodawców/Beneficjentów - szczegółowych:

  • Jednostki Samorządu Terytorialnego,
  • Wnioskodawcami mogącymi brać udział w naborach będą jednostki samorządu terytorialnego ich związki i stowarzyszenia.
  • Jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego,
  • Podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  • Policja, straż pożarna i służby ratownicze,
  • Zarządcy dróg publicznych,
  • Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT).

Wnioskodawcą lub partnerem w ramach FEM 2021-2027 może być wyłącznie podmiot posiadający osobowość prawną lub będący ułomną osobą prawną, tj. podmiot nieposiadający osobowości prawnej, lecz posiadający na mocy ustawy zdolność prawną.

Sposób wyboru projektów

  • niekonkurencyjny

Na co

  • Transport

Nabór wniosków dotyczy projektów wybieranych w sposób niekonkurencyjny, ocenianych w Instytucji Zarządzającej. Nabór wniosków dotyczy Priorytetu 4 Fundusze europejskie dla transportu regionalnego, Działania 4.7 Drogi powiatowe - ZIT, typ projektu A Ścieżki rowerowe, typ projektu B Bezpieczeństwo na drogach, w tym budowa obiektów przeznaczonych do nauki dzieci i młodzieży przepisów ruchu drogowego, typ projektu C Drogi powiatowe, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021–2027.

W ramach działania wspierana będzie interwencja związana z wykorzystaniem instrumentu terytorialnego ZIT. O dofinasowanie mogą ubiegać się wyłącznie projekty wynikające ze strategii ZIT lub porozumienia terytorialnego – pozytywnie zaopiniowanej przez IZ.

Projekt składany w ramach naboru musi być zgodny z zapisami FEM 2021-2027, SzOP FEM 2021-2027 oraz z Harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie w programie Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 – w obrębie Priorytetu 4 Fundusze europejskie dla transportu regionalnego, Działania 4.7 Drogi powiatowe - ZIT, typ projektu A Ścieżki rowerowe, typ projektu B Bezpieczeństwo na drogach, w tym budowa obiektów przeznaczonych do nauki dzieci i młodzieży przepisów ruchu drogowego, typ projektu C Drogi powiatowe.

Typ projektu A nie może być łączony z typami B i C.

1.  Typ projektu A. Ścieżki rowerowe
Wsparciem objęta zostanie budowa, przebudowa, wyznaczanie dróg/tras/ścieżek rowerowych/ ciągów pieszo-rowerowych oraz wyznaczanie pasów ruchu dla rowerów lub śluz dla rowerów (pasy ruchu dla rowerów i śluzy dla rowerów wyłącznie na terenie miast).
Elementem projektu mogą być również publiczne parkingi rowerowe, stojaki, wiaty rowerowe, stacje samoobsługowej naprawy rowerów, a także kładki rowerowe i pieszo-rowerowe zlokalizowane w ciągach dróg / tras / ścieżek rowerowych.

2.  Typ projektu B. Bezpieczeństwo na drogach, w tym budowa obiektów przeznaczonych do nauki dzieci i młodzieży przepisów ruchu drogowego

Wsparciem zostaną objęte następujące kategorie inwestycji:

1)  punktowe inwestycje zlokalizowane w ciągach dróg powiatowych poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz inwestycje zwiększające bezpieczeństwo pieszych, np. budowa lub przebudowa przejść dla pieszych na drogach powiatowych, likwidacja punktów kolizyjnych na drogach powiatowych, np. poprzez przebudowę skrzyżowań w tym np. budowę pasów do lewoskrętu lub rond w miejsce skrzyżowań, budowa zatok autobusowych.
W sytuacji, gdy inwestycja na drodze powiatowej obejmuje również skrzyżowanie z drogą krajową lub drogą wojewódzką lub drogą gminną, możliwe jest objęcie dofinansowaniem również takich skrzyżowań – zgodnie z właściwymi przepisami prawa krajowego, tj. Ustawą z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych;

2)  budowa obiektów przeznaczonych do nauki dzieci i młodzieży przepisów ruchu drogowego i praktycznego szkolenia z zakresu ruchu pieszych, a także nauki jazdy na rowerze, motorowerze, czy alternatywnymi środkami transportu (hulajnogi elektryczne, urządzenia transportu osobistego, urządzenia wspomagające ruch).

3.  Typ projektu C. Drogi powiatowe

W ramach typu projektu C wspierana będzie interwencja, dotycząca budowy, przebudowy dróg powiatowych, w tym również obiektów inżynieryjnych zlokalizowanych w ciągach dróg powiatowych, wraz z towarzyszącą infrastrukturą, w tym ścieżkami rowerowymi, chodnikami.

W przypadku dróg powiatowych, w tym inwestycji dotyczących obiektów inżynieryjnych, interwencja jest ograniczona wyłącznie do tzw. inwestycji o charakterze dostępowym, tj. spełniających jeden z następujących warunków: stanowiących brakujące połączenia do sieci TEN-T lub przejść granicznych lub terminali intermodalnych lub centrów logistycznych lub terenów inwestycyjnych lub innych gałęzi transportu. Ograniczenie to nie dotyczy budowy/ przebudowy obwodnic oraz obejść miast i miejscowości.

Inwestycje planowane do objęcia wsparciem w ramach Działania 4.7 muszą wynikać z:
aktualnego dokumentu planistycznego w obszarze transportu przygotowanego przez jst na poziomie samorządu powiatu lub gminy, lub stowarzyszenie jst (co oznacza, że zakres i cele projektu są bezpośrednio powiązane z takim dokumentem i jego celami albo projekt został uwzględniony wykazie projektów/ inwestycji ujętych w takim dokumencie)
lub 
-  regionalnego planu transportowego (co oznacza, że zakres i cele projektu są bezpośrednio powiązane z RPT i jego celami albo projekt został uwzględniony wykazie projektów/ inwestycji ujętych w RPT), przygotowanego na potrzeby wypełnienia tematycznego warunku podstawowego 3.1 Kompleksowe planowanie transportu na odpowiednim poziomie, dla CP 3., określonego w Rozporządzeniu PE i Rady (UE) nr 2021/1060 z dn. 24.06.2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące m.in. EFRR, EFS+, FS, FST, załącznik IV Tematyczne warunki podstawowe mające zastosowanie do EFRR, EFS+ i Funduszu Spójności – art. 15 ust. 1.

Inwestycje realizowane na obszarach miejskich będą spójne z odpowiednimi aktualnymi Planami Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (tzw. SUMP), a jeśli nie są one wymagane z innymi aktualnymi dokumentami planowania mobilności miejskiej, właściwymi terytorialnie dla inwestycji.

Inwestycje drogowe będą umożliwiały ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku osi napędowej do 11,5 tony.

Do przeliczenia wartości dofinansowania UE projektu ZIT stosuje się kurs 4,4074 zł.

Szczegółowe warunki i ograniczenia wskazane zostały w Regulaminie wyboru projektów w sposób niekonkurencyjny oraz Załączniku do ogłoszenia pn. „Wykaz informacji specyficznych i załączników do wniosku o dofinansowanie”.
 

Jak się ubiegać

Jakie dokumenty przygotować

Lista niezbędnych informacji do wniosku o dofinansowanie wynika z kryteriów wyboru, Regulaminu wyboru projektów i załączników do niego, Załączników do ogłoszenia oraz Wademekum wiedzy o wniosku.
W szczególności należy pamiętać o złożeniu:
-  Załączników do wniosku o dofinansowanie projektu
-  Oświadczeń Wnioskodawcy i partnerów – jeśli występują
-  Dokumentów potwierdzających stan przygotowania projektu do realizacji
-  Analizy finansowej – sporządzonej na udostępnionym wzorze
 

Jak przygotować wniosek?

1.  Zapoznaj się z kryteriami wyboru – ich spełnienie jest kluczowe, aby móc ubiegać się o dofinansowanie;
2.  Zapoznaj się z Regulaminem wyboru projektów 
3.  Zapoznaj się z Załącznikiem do ogłoszenia pn. „Wykaz informacji specyficznych i załączników do wniosku o dofinansowanie” – poznaj założenia naboru;
4.  Przeczytaj Wademekum wiedzy o wniosku  oraz Instrukcję przygotowania wniosku o dofinansowanie w Systemie IGA – które zawierają wskazówki dotyczące wypełniania wniosku o dofinansowanie, w tym zakres informacji, które są niezbędne do...

Jak składać wniosek

Online
Wniosek o dofinansowanie projektu jest przygotowywany i wraz z załącznikami składany wyłącznie za pośrednictwem Systemu IGA, który jest dostępny na stronie internetowej https://iga.malopolska.pl.
Pamiętaj – nabór wniosków kończy się we wskazanym dniu o godzinie 15:00:00.

 Obligatoryjnie wszystkie dokumenty muszą zostać opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Przydatne wskazówki

  1. Sprawdź najbliższe wydarzenia informacyjne i szkolenia – dzięki temu szybciej i łatwiej przygotujesz wniosek;
  2. Zapoznaj się ze Szczegółowym Opisem Priorytetów;
  3. Jeśli masz jakieś pytania skontaktuj się z Puntem Informacyjnym.
  4. Sprawdzaj informacje na stronie internetowej programu.
  5. Umowa o dofinansowanie projektu, Uchwała ZWM w sprawie podjęcia decyzji o dofinansowaniu projektu oraz Porozumienie o dofinansowaniu Projektu zostały przyjęte Uchwałą Nr 2279/23 ZWM z dnia 28 listopada 2023 r., z późn. zm.

 

Dokumenty

pdf

551.75 KB

Obowiązujący od
28.02.2025

pdf

546.24 KB

Obowiązujący od
28.02.2025

pdf

767.8 KB

Inne formaty
Obowiązujący od
28.02.2025

Informacje dodatkowe

Finanse

Maksymalny procent dofinansowania

85%

Pula środków na nabór

5 495 250,00 zł

Data naboru

Start

28.02.2025

Koniec

28.03.2025

Termin rozstrzygnięcia

sierpień 2025 r.
Powiadom o wynikach
Organizator naboru
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Departament Funduszy Europejskich
ul. Wielicka 72 B
30-552 Kraków
Polska
Gdzie szukać informacji?
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Krakowie
ul. Wielicka 72B
30-552 Kraków
Polska
Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Chrzanowie
ul. Grunwaldzka 5
32-500 Chrzanów
Polska
Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Tarnowie
Al. Solidarności 5-9
33-100 Tarnów
Polska
Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Nowym Targu
Al. Tysiąclecia 44
34-400 Nowy Targ
Polska
Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Nowym Sączu
Rynek 13
33-300 Nowy Sącz
Polska
FEMP.04.07-IZ.00-020/25